facebook
twitter
Youtube
Ammon on Apple Store
Ammon on Play Store
مواعيد الطيران
مواعيد الصلاة
rss
  • اخر التحديثات
  • الأكثر مشاهدة




السيسي: مصر أمانة ولن أسمح للفاسدين بالاقتراب من كرسي الرئاسة


19-01-2018 10:03 PM

عمون- أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أنه لن يكون حكراً على اختيار المصريين لرئيسهم القادم في الانتخابات الرئاسية، موصياً الشعب بأن يختار الأصلح، ومن يأتمنونه على مستقبلهم ومستقبل أولادهم، محذراً أنه لن يسمح لفاسد بالاقتراب من هذا المنصب.

وقال السيسي، في جلسة "اسأل الرئيس" ضمن مؤتمر "حكاية وطن" موجهاً حديثه لـ"المصريين": "ليه قالقانين إننا منستمرش على طريقنا في التخطيط، يا إما انتوا متشككين فى التخطيط، يا إما انتوا متشككين فى القادم، هل التخطيط اللى موجود دلوقتى لـ 2030 فيه تخطيط ممكن يتحط لأفضل منه هل إنتوا متخيلين إنكم ممكن تدوا صوتكم لأى حد".

وتابع: "تخيروا واختاروا وخليكوا حريصيين جداً جدا فى اختياركم، لا تعطوا صوتكم إلا لمن ترونه يستحق أنه يتولى أمركم".

وأردف، خلال جلسة الإجابة على أسئلة أسأل الرئيس، بمؤتمر حكاية وطن: "أنا مش رئيس أنا إنسان زيكم جيتوا قولتوله تعالى خلى بالك، فيه إنسان كده أه فيه، لكن بعد كده لازم تختاروا كويس أوى إنتوا هتسلموه مستقبلكم ومستقبل أبناءكم".

وواصل: "أنا أكتر رئيس اتكلم مع شعبة فى الموضوعات المختلفة، كان ممكن الإعلام يقوم بالدور ده أو المسجد أو المدرسة، هل مصر متستحقش منك يا مصرى تقعد 10 أيام عشان تفكر وتختار، هل متستحقش منك توقف يومين فى الشارع عشان تختار، اختاروا جيدا بدل ما تقولوا اللى جاى هيعمل ايه، اللى جاء هيعمل بناء على اختيارتكم".

واستطرد: "أنا لو أقدر أمنع الفاسد إنه يتولى أمركم كنت منعته، وأنا عارف الفاسد مين، عارفهعم كويس.

لكن لأمانة المسؤولية اللى هيقرب من الفاسدين من الكرسى ده يحذر منى، أنا مش هبقى حكر عليكم، لكن فيه ناس لن أسمح لهم بالاقتراب من الكرسى ده".

وأضاف: "يبقى أنا عارف إنه كان حرامى وفاسد واسيبه ربنا يحاسبنى، مش انتوا اللى تحاسبونى، لكن ناس أفاضل تختاروا منهم ربنا يا رب يوفقهم، مصر أعز وأشرف وأكبر من أن يتولاها ناس فاسدين".

اليوم السابع





  • لا يوجد تعليقات

تنويه
تتم مراجعة كافة التعليقات ،وتنشر في حال الموافقة عليها فقط.
ويحتفظ موقع وكالة عمون الاخبارية بحق حذف أي تعليق في أي وقت ،ولأي سبب كان،ولن ينشر أي تعليق يتضمن اساءة أوخروجا عن الموضوع المطروح ،او ان يتضمن اسماء اية شخصيات او يتناول اثارة للنعرات الطائفية والمذهبية او العنصرية آملين التقيد بمستوى راقي بالتعليقات حيث انها تعبر عن مدى تقدم وثقافة زوار موقع وكالة عمون الاخبارية علما ان التعليقات تعبر عن أصحابها فقط .
الاسم : *
البريد الالكتروني :
اظهار البريد الالكتروني
التعليق : *
بقي لك 500 حرف
رمز التحقق : تحديث الرمز
أكتب الرمز :