facebook
twitter
Youtube
Ammon on Apple Store
Ammon on Play Store
مواعيد الطيران
مواعيد الصلاة
rss
  • اخر التحديثات
  • الأكثر مشاهدة




عم عبده ؛ جمال يا عبد الناصر


كامل النصيرات
05-03-2007 02:00 AM

فينك يا اسمراني ..؟؟ فينك يا ( عبده ) يا ابن مصر ..؟ فينك يا حتّة منا ..؟؟ فينك يا إللي فتّحت عيونّا على حاجات ما كُنّاش نعرفها ..؟؟ فاكر يا ( عم عبده ) لمّا عملت الوحدة مع سورية وكتير من الناس إللي عاملين روحهم ( هَلُمّا ) طلعوا ولا حاجة ..؟؟ فاكر لمّا ( الأمريكاني ابن الأمريكاني ) وقف في وِشّك آل عاوز إيه ..؟؟ آلْ عاوز يشيلك من مطرحك آلْ ..بس إيه ..؟؟ إنت كنت كدة وأكتر من كدة ؛ ما خفتش ولا طاطيت ولا ارتعبت ولا بكيت ..وقّفتْ الأمريكاني ورجع تاني يحسب لينا ألف حساب ..!!فينك يا ( عم عبده ) فينك ..؟؟ شفت الأمريكاني عمل فينا إيه من بعدك ..؟؟ سرق الفول المدمس و سرق الشطّة ..وشربنا شربات اغتصابو لينا ..ويا ريت وقفت الحكاية عند كده ..دا كان حاطط في الشربات منوِّمْ ..سرق هدومنا الداخليّة ..مع إنها هدوم مش ولا بُدْ ..بس أهي ساترانا و مْغطية أي بتاع ..؟؟ شُفت يا عم عبده إزاي اتسرقنا عينك عينك وما فيش خِِشَة ولا ما يستحون..!!
عم عبده ؛ جمال يا ناصر..سبتنا ورحت ..وصرنا من بعدك ؛ إزا واحد فتح ( بُقّة ) بكلمة عن ( الوحدة ) يزفوه زفّة أولاد الشوارع : أهو أهو ؛ العبيط أهو ..!! والعيال ( إللي إنت عارفهم ) يحدفوه في الطوب و يبهدلوه آخر بهدلة ولا زنقة الأتوبيسات في يوم العيد ..!! ومش كدة وبس يا عم عبده ؛ ما فيش حد بجيب في سيرة الوحدة إلاّ بطلّعوا في جتّة أهلو ( العِرَسْ الفطسانة ) وإذا مش فطسانة يفطّسوها بإيديهم و يطلعوها في جتِّةْ إللي خلِّفوه ..!!
آآآآآآآآه يا عم عبده ..فين زمانك راح ..؟؟ فين السد العالي وأيّام السد العالي ..صار بينا و بين كرامتنا ( سد عالي ) وأعلى من العالي..!! إحنا مجروحين من ( أولاد البتاع ) و ( بتاع البتاع ) ..!! خلاص ما فيش فايدة فيهم..خلاص فتحوا إللي ما كنش لازم يِتْفِتِحْ ؛ ما فيش مصر عندهم ..كلّو محصّل بعضو ؛ و بعضو تايه من يومها ؛ الكل يدوّر عليه و مش لاقيينو ..بعضو راح ..ولمّا راح ؛ لا اراح ولا استراح ..تعبنا أوي ويّاه ..ملفِّفْنا كعب داير ؛ و ما فيش حتّة إلاّ و جرجرونا عليها ..ما فيش خُرم إبرة فيك يا بلدي إلاّ تئن و توِنّ من الغربة ؛ والبلد جوّانا ؛ مش إحنا إللي جوّاها ..!!
شُفتْ إللي عملوه بينا أولاد اللزينا..!! بس ولا يهمّك يا عم عبده ..لسة فيه رجّالة وبتاكل الزلط وأُمْ الزلط كمان ..ولسّة فيه ناس تهتف باسمك و عايشين على زكراك وماشيين على خطاك ..ومهما كبرت الزفّة.. ومهما حدّفونا في الطوب ..ومهما أجت الطوبة في المعطوبة.. حَنِفْضَلْ نمشي في العبط للآخِرْ ..و حنفضل نطالب بالوحدة بالبيت و الشارع و بزنقة الأتوبيسات ..!! هُمّا معاهم الأمريكاني والجن الأزرق ..وإحنا معنا ربنا و نور نبينا و راجل من ظهر راجل إسمو ( عم عبده ؛ جمال عبد الناصر )..!!





  • لا يوجد تعليقات

تنويه
تتم مراجعة كافة التعليقات ،وتنشر في حال الموافقة عليها فقط.
ويحتفظ موقع وكالة عمون الاخبارية بحق حذف أي تعليق في أي وقت ،ولأي سبب كان،ولن ينشر أي تعليق يتضمن اساءة أوخروجا عن الموضوع المطروح ،او ان يتضمن اسماء اية شخصيات او يتناول اثارة للنعرات الطائفية والمذهبية او العنصرية آملين التقيد بمستوى راقي بالتعليقات حيث انها تعبر عن مدى تقدم وثقافة زوار موقع وكالة عمون الاخبارية علما ان التعليقات تعبر عن أصحابها فقط .
الاسم : *
البريد الالكتروني :
اظهار البريد الالكتروني
التعليق : *
بقي لك 500 حرف
رمز التحقق : تحديث الرمز
أكتب الرمز :