facebook
twitter
Youtube
Ammon on Apple Store
Ammon on Play Store
مواعيد الطيران
مواعيد الصلاة
rss





حملة ضد اعلامي بعد دعوة المصريين لـ"الاستحمام" (فيديو)

19-03-2015 08:25 PM

عمون - قال الإعلامي تامر أمين، مقدم برنامج « من الآخر» على قناة روتانا مصر، أن «المصريين ريحتهم وحشة زي علبة الساردين»، مطالبا «الفقراء قبل الأغنياء بالاستحمام يوميا والاهتمام بتسريح شعرهم وكوي ملابسهم».

وأضاف أمين في حلقة برنامجه: «أهم حاجة الحس والسينز، يعني فقرك أو غناك مالهوش علاقة، أنا بقولكم استحموا كل يوم لو سمحتم، الفقير قبل الغني، والله بتفرق والله مهمة وجزء من أن بلادنا تتقدم وتطور، ولما نبقي نضاف، هنشتغل، وسلمني نضيف هسلمك نضيف، لما نبقي نضاف هنحب بعض ونتعامل بنضافة، مش لما اتنين مصريين يقابلوا بعض وياخدوا بعض بالحضن يودوا وشهم الناحية التانية ويقرفوا من بعض زي علبة ساردين اتفتحت، لية ده عشان بقاله أسبوع ما شفش ماية، وبعدين يقولك أنا فقير، وأية علاقة الفقر بالنضافة ماعرفش».

وتابع: «الناس اللي بتسيب دقنها من غير حلاقة واللي بتنزل من بيتها مش بتسرح شعرها ده مالهوش علاقة بالغنى أو الفقر، ده مشط لو مش قادر تشتريه هاته من الزبالة وسرح شعرك به.. المصريين مابيستحموش قبل ما ينزلوا، المصريين ما بيسرحوش شعرهم قبل ما ينزلوا، المصريين مابيكوش هدومهم قبل ما ينزلوا، المصريين مابيهتموش بشكلهم».

وقال: «سواقين التاكسي من متوسطي الدخل مش فقرا، وبس على لبسهم هتلاقيه لابس قميص طالع من بؤ مش عارف أية، وبنطلون مقطع وبقع وحالته زفت ولابس شبشب أو حافي، لية كدة ؟ ما أنت بتكسب وقادر تعيش».

وهاجم نشطاء على فيسبوك، تصريحات أمين، التي اعتبرها البعض «تطاول على المصريين»، حيث قال تعليق: «لما نبقي بناخد ملايين في السنة ومشاكل حياتنا تنتهي نبقي نشتري هدوم جديدة كل يوم ونعمل شعرنا». فيما دعا نشطاء لحملة غسيل تامر أمين .



تامر امين يبرر ما قاله في حلقة ثانية:




  • لا يوجد تعليقات

تنويه
تتم مراجعة كافة التعليقات ،وتنشر في حال الموافقة عليها فقط.
ويحتفظ موقع وكالة عمون الاخبارية بحق حذف أي تعليق في أي وقت ،ولأي سبب كان،ولن ينشر أي تعليق يتضمن اساءة أوخروجا عن الموضوع المطروح ،او ان يتضمن اسماء اية شخصيات او يتناول اثارة للنعرات الطائفية والمذهبية او العنصرية آملين التقيد بمستوى راقي بالتعليقات حيث انها تعبر عن مدى تقدم وثقافة زوار موقع وكالة عمون الاخبارية علما ان التعليقات تعبر عن أصحابها فقط .
الاسم : *
البريد الالكتروني :
اظهار البريد الالكتروني
التعليق : *
بقي لك 500 حرف
رمز التحقق : تحديث الرمز
أكتب الرمز :